Reisverslag 11-07 t/m 17-07-2009

Aantal  kilometers  43

Totaal kilometers 43

Beste lezers,
Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de belangstelling, die is getoond om mij te gaan volgen, via deze website,
en die mij hebben uit gezwaaid was geweldig, ontroerend en emotioneel.
Ten eerste wil ik Corrie bedanken voor de steun die ze me geeft, ook Lammy bedankt dat je zo vroeg bent opgestaan om mij uit te zwaaien
en helemaal uit Smilde bent gekomen, ook Edwin en Greet en Pepijn en Floris zijn vroeg het bed uit gekomen.
Evelien was nog niet helemaal wakker geloof ik maar toch fijn dat je er was, en dan die gekke Maarten met z'n luchthoorn, ook Ellen was erbij.
Iedereen bedankt voor de attenties die me meegeven zijn zal ze in ere houden Linda de schelp hangt om mijn hals en blijft daar,
dus bij deze bedankt voor de kaarten, e-mails telefoontjes en de goede raadgevingen en tips, wat ik moet doen en laten onderweg,
zal alles ter harte nemen er mijn voordeel mee doen.
Zal als dank daarvoor, als ik aan kom in  Santiago de Compostella  een kaarsje branden voor iedereen,
of het nut heeft weet ik niet. Maar baat het niet dan schaad het niet.

Afgelopen woensdag 8 juli het laatste oefenrondje gelopen, in de regen gestart maar het werd weer droog, even gekeken bij het transferium,
naar de wereld record poging 10.000 km fietsen  door Joop van Beek wat een geweldige prestatie.
Daarna weer verder gelopen met regenpak aan richting het Veluwemeer kijken of het pontje vaarde, dit was niet het geval,
dus binnendoor maar weer terug gelopen, naar huis en maar stortbuien opvangen, waren waarschijnlijk alleen voor mij bedoeld,
waar komt dat water toch allemaal vandaan.
Zo was het weer droog en even later ging de waterkraan weer open en stortte het weer van de regen, maar ja het hoort erbij.
Was om 13.15 uur alweer thuis, toch nog 18,5 km gelopen totaal.
In de regen lopen heb ik als erg zwaar ervaren, hoop dan ook dat de weergoden mij een beetje gunstig gezind zijn tijdens mijn pelgrimstocht,
en mij veel zonnige en warme dagen geven, want daar kan ik veel beter tegen.
Vandaag  was het de eerste pelgrimsdag van de vele die nog zullen volgen, de dingen die ik hier opschrijf zullen niet voor iedereen herkenbaar zijn,
maar het zijn mijn ervaringen
en gedachten zoals ik die beleef onderweg naar Santiago De Compostella.
Vergeef me de schrijf  (f)vouten en de wijze van de zinsopbouw klopt soms niet, maar voor mij is het mijn (on)logische denk en schrijfwijze.
Nadat ik gisteren de eerste stempel heb gekregen in mijn pelgrimspas van de Burgemeester van  Nunspeet.

Ben ik de Wheely
 in gaan pakken het was even passen en logisch nadenken bij het inpakken, maar het is gelukt.
Zal wel te veel en te zwaar zijn maar daar kom ik gedurende de pelgrimstocht wel achter.
Na een onrustige nacht om 6 uur opgestaan  gewogen 88,4 kilo schoon aan de haak ben benieuwd hoeveel ik weeg als ik terug ben,
gedoucht want je weet nooit wie tegenkomt onderweg en wat zal de dag mij vandaag brengen.
Na iedereen gekust en geknuffeld te hebben, om 8.00 uur gestart met de pelgrimstocht gelukkig was het droog.
De eerste rust was in  Elspeet een rustig dorp op de Veluwe, bekend om zijn zondagse rust en de vele kerkbezoekers met rok, hoed en zwartpak.
Maar ook in deze tijd komt ook hier verandering in, men leeft tegenwoordig ook in Elspeet in de 21 ste eeuw
daar kan men in Elspeet ook niet omheen, of men wil of niet ook in Elspeet staat de tijd niet stil, al zal men soms denken van wel, mooi niet dus.
Na de rust en een fotootje gemaakt te hebben, verder door naar Uddel  je bent er al door voor je er erg in hebt extra rondje gemaakt over de Uddelse hei en bos,
waardoor ik weer op de Aardhuisweg terecht kwam, was niet de bedoeling maar het was zo.
Ongeveer 7 km omgelopen  op weg naar het volgende plaats Nieuw Milligen ook deze voorbij gelopen en zo naar Kootwijk hier wat gedronken en water bijgevuld.
De Jakobsschelp om mijn nek deed zijn werk onderweg al met diverse mensen een praatje gemaakt over de trip naar Santiago de Compostella.
Iedereen wenste me veel suc6 enz. deze dag was erg zwaar en kwam pas om 18.30 in Harskamp snel gebeld naar de camping of deze nog open was,
maar de receptie ging dicht om 19.00 uur ťťn en ander geregeld zodat er toch nog terecht kon.
Maar het werd wel erg laat en wilde ook nog een hapje eten in Otterlo, dus de bus gepakt voor 2 km en was zo om
19.00 uur in Otterlo, gegeten en toen nog 2 km naar de  camping  De Zanding tent op gezet voor de eerste keer, slecht geslapen.
Tot zover mijn eerste dag van de vele die nog zullen volgen.

Dag  2

Zondag 12 juli 2009

Otterlo - Elst

Aantal kilometers 31

Totaal kilometers 74

Tweede dag een dag vol regen, regen en nog eens regen.
Vroeg opgestaan 4.45 uur gewassen en geschoren, tent afgebroken net in de zak, begint het daar te gieten niet normaal meer,
snel alles opgepakt en naar de wc ruimtes gedragen en daar verder ingepakt slaapzak weggegooid, de rits stuk was trouwens een onding.
Vertrokken met regenpak aan, vind ik zeer zwaar lopen door Schaarsbergen heuveltje op heuveltje af en daar ging het nog harder regenen op naar Arnhem
daar werd het droog bij het Willemsplein kwam ik Thom tegen en vertelde dat mijn telefoon het niet deed, weer in orde gemaakt en ik was weer bereikbaar.
Elles (buschauffeur in Arnhem) had het doen laten rond gaan dat ik in Arnhem aan het wandelen was, onderweg naar Santiago de Compostella
en als andere buschauffeurs mij ontdekten maar even moesten toeteren en ja hoor de ene na de andere drukte op de hoorn en ik was plotseling populair
en maar zwaaien erg leuk gebaar dank hiervoor.
Na Arnhem de verkeerde weg genomen zal nog wel eens vaker gebeuren, kwam bij het Gelre Dome terecht
en daar was Mac Donalds en van de gelegenheid gebruik gemaakt.
Intussen was het erg laat geworden de geplande route was niet meer te halen voor donker en daar belde Thom en hij was weer in de buurt
en heeft mijn Wheely meegenomen naar Elst en dat luchtte op, zonder bagage naar Elst door gelopen  in plaats naar Lent morgen maar een paar km extra.
Al met al  was het een zware dag, maar het zal niet de laatste zijn.
Bij Thom overnacht hij heeft er alles aan gedaan om mij de volgende dag weer op weg te helpen te veel om op te noemen Thom bedankt  ! ! !

Dag  3

Maandag 13 juli 2009

Elst - Venhorst

Aantal kilometers 46

Totaal kilometers 120

Na een ontbijt en enkele goede raadgevingen vertrokken naar Venhorst, de ene voet voor de andere in flink tempo Waalbrug over
en in Nijmegen waren ze al bezig met de voorbereiding van de vierdaagse.
Onderweg met verschillende voorbijgangers een praatje gemaakt, heus de Jakobsschelp om mijn nek en de WHeely trekt veel aandacht
iedereen spreekt je aan en vraagt je het hemd van het lijf en wenst je veel suc6.
Op een gegeven moment kom ik bij het
Landgoed Principieel  waar de toegang verboden was op het land er naast was een boer in het bietenveld aan het werk,
gevraagd of ik door het landgoed mocht, was geen probleem  was bijna in Venhorst.
Naar de camping
 Hoenderhof  gebeld of er een mogelijkheid was om iets te eten want de camping Hoenderhof
lag een behoorlijk eind van de bewoonde wereld.
Toen ik op de mini camping
Hoenderhof kwam was er van alles mogelijk werd zeer vriendelijk ontvangen
en je voelde je meteen thuis alles kon en er was een groot vertrouwen in de campinggasten
vandaar ik de camping met naam  noem echt een aanrader kijk maar op de website.
De camping was uitstekend  een onder komen om aan te bevelen
Er stond zo waarlijk een eigen bushalte op de camping zelf niet dat er een bus kwam maar toch.

Dag  4

Dinsdag 14 juli 2009

Venhorst - Someren -Heide

Aantal kilometers  42

Totaal kilometers  162

Een lange wandeling over verschillende wegen door dorpen waar het leven nog goed is.
In Someren inkopen gedaan want op de camping waren geen eet voorzieningen, verder een goede camping lekker rustig
deze dag zijn er geen noemenswaardige dingen gebeurt.

Dag  5

Woensdag 15 juli 2009

Someren -Heide - Maasseik (BelgiŽ)

Aantal kilometers  35

Totaal kilometers   197

Vandaag was de vijfde dag een dag om nooit te vergeten, om 6,15 uur vertrokken naar Maasseik (BelgiŽ)
ging door het bos over een zandweg links de maisvelden rechts het bos
en plotseling daar waren ze de steek muggen (horzels) duizenden tegelijk
en daar liep ik in mijn overhempje met korte mouwen wat nu
moest nog drie en halve kilometer over deze zandweg dus het temp erin hevig om mij heen slaan met pet en zakdoek
achteraf bleek dat ik dik 7,5 km per uur had gelopen met de kar achter me aan trekkkend,
ben bijna lek gestoken  de horzels deden zich tegoed aan mijn bloed,
toen ik hijgend het bos uit was en nog een stuk had door gelopen om er zeker van te zijn dat het over was, gestopt en snel mijn deet opgegraven
en ingesmeerd en het hielp na een flauwe bocht naar links stuite ik op dit rustpunt toeval of niet, het was er heb er maar een foto van gemaakt.

Zo dat was dat, nu links af naar Nederweert een wag zonder fiets of voetpad en erg smal, er werd erg hard gereden en vond het gevaarlijk,
maar ben er zonder ongelukken voorbij gekomen. In Nederweert de eerste rust vlak bij een maisveld dit maal zonder  horzels.
Verder langs de ringweg Oost en Zuid van Weert gelopen naar de afslag naar Maasseik (BelgiŽ) een lange weg van 18 km een erg drukke verkeersweg
uiteindelijk toch aangekomen
bij het Dienstencentrum ter Engelen een soort klooster / zustershuis de nacht hier door gebracht.
Mijn volgende stempel gekregen in mijn pelgrimspas, de volgende dag weer vroeg vertrokken richting Maastricht
weer langs een lange drukke verkeersweg,
maar het stond zo in de beschrijving die ik zelf gemaakt heb, onderweg weer diverse malen aangesproken
en kreeg zelfs en hand vol koekjes van iemand, onderweg onderdak geregeld in Maastricht.

Dag  6

Donderdag 16 juli 2009

Maasseik (BelgiŽ) -Maastricht

Aantal kilometers  36

Totaal kilometers   233

Weer een dag langs een lange weg met veel verkeer maar het zij zo, desondanks schoot het lekker op was om 15.00 uur al in Maastricht
Wat rond gekeken  in het centrum en toen met de bus naar het logeer adres
kwam terecht bij een aardige mevrouw  de 77 jarige Maria,
een soort B & B de volgende dag om 9.00 uur vertrokken kreeg drie zoenen en ze wenste me een voorspoedige reis
en ik moest goed eten onderweg ze moest eerst nog even een foto maken voor ik ging.

Dag  7

Vrijdag 17 juli 2009

Maastricht  - Hermalle-Sous-Argenteau

Aantal kilometers 24

Totaal kilometers   257

Vandaag een rustdag maar ik voelde me uitstekend, dus maar verder wandelen richting Luik eerst langs Eijsden kwam toen in Visť
volgens de route moest ik rechts af en liep zo het centrum van Vise binnen,
vond daar geen aanwijzingen meer gevraagd naar de juiste weg maar niemand kon mij de goede weg wijzen,
zag toen een bord Luik staan en ben die route gaan volgen, had ondertussen al 18 km gelopen
om 14.00 uur en ging opzoek naar een camping gevraagd maar er was niks in de  buurt
dus naar een ander onderkomen gezocht, 6 km verderop was een hotel kamer genomen,
de was gedaan verder is er niet veel bijzonders gebeurt vandaag.
Dus morgen weer verder richting Angleur Luik om daar de goede route weer op te pakken.
Zo dat was de eerste week.

Je kunt op dit reisverslag reageren door een e-mail te sturen of een bericht achter te laten in mijn   Gastenboek
Groetjes O.J.A.
Voor schoenen gaat u natuurlijk naar, (ook online webshop)